Drielse getuigt over voodoo en satanisme

De Gelderlander 15 juni 1999

DRIEL/AMSTERDAM - De kille, zakelijke omgeving en de koele verteltoon stonden in schril contrast met de inhoud van de verhalen. Over voodoo’s en satan. Over rituele moorden. Over het offeren en eten van je bloedeigen kinderen; en je eigen vingers. Gisterochtend sprak een 42-jarige Drielse paragnoste in een sfeerloos zaaltje van de Amsterdamse rechtbank over haar ervaringen met drie jonge mensen. Ze getuigde in een bizarre zaak, waarin een vrouw uit een Fries dorp haar naam poogt te zuiveren van allerhande gruwelijke beschuldigingen. En de absolute waarheid wil horen.

Satanische rituelen

Voor de zestigjarige Friezin begon het drama in 1996. Haar zoon had een relatie gekregen met een Amerikaanse vrouw. Kort daarop brak de jonge alle banden met zijn vader en moeder. En kwam even later met stevige beweringen op de proppen: zijn ouders hadden hem seksueel misbruikt, een moord gepleegd en aan satanische rituelen gedaan. Ook zijn zusje zou daarvan het slachtoffer zijn geworden. De officier van justitie in Amsterdam had echter erg veel twijfels over deze aangifte, nam de zaak niet serieus in onderzoek en legde hem eind ’96 ter zijde. De moeder uit het Friese dorp trof geheel geen blaam.

Maar voor deze Friezin was daarmee het boek niet gesloten. Ze wil dat haar zoon verantwoording aflegt en totale openheid van zaken geeft. "Er zijn fanatici die ons leven totaal verpest hebben. Daarom wil ik een reconstructie: wie heeft wat gedaan. En daarmee aantonen dat zogenaamde deskundigen misbruik kunnen maken van labiele mensen."

Daarom trommelt ze al een tijdje diverse getuigen op die meer kunnen weten van het afglijden van haar zoon en dochter. Gisteren kwam de Drielse paragnoste naar rechter-commissaris mr. W. Tilleman om onder ede te getuigen over haar ervaringen met de familie. Mede aan de hand van dit getuigenverhoor bepaalt de Friese vrouw of een juridische procedure wordt opgestart.

Oude Pekela

"De zoon kwam in ’96 naar me toe en vertelde dat zijn ouders hem hadden misbruikt en bij een satanisch ritueel een Joegoslaaf hadden doodgeschoten. Zijn vrouw gaf aan een ex-sataniste te zijn en dat ze er uit wilde stappen," aldus de Drielse, die doorgaans als medium optreedt. "Ze (de Amerikaanse) was naar eigen zeggen betrokken bij de seksuele schandalen in Oude Pekela en bij het razendsnel verplaatsen van ontvoerde kinderen. Ook zou ze haar eigen kinderen hebben geofferd en vervolgens geconsumeerd.

Ook de dochter was onder invloed van duivelse invloeden komen te staan; net als het toen driejarig zoontje van deze vrouw.

"Ik was een keer bij dat doodsbange jochie. Lag met zijn billetjes omhoog te trillen als een rietje. Ik weet zeker dat hij seksueel misbruikt werd. Door wie weet ik niet zeker. Ik heb wel vermoedens."

De zoon, aangetrouwde vrouw en dochter vroegen de Drielse te hulp. "Maar later trok ik me terug. Want ze bleven bij de sektes hangen. Ik heb ze verwezen naar de Bruno Gröninggroep." Bruno Gröning was in de jaren ’40 een Duitse genezer, die veel invloed toedichtte aan God. Maar volgens de getuige zijn de volgelingen nauwelijks gevaarlijk te noemen.

Later werden, aldus de Drielse, ook hulpverleners belaagd door satanische meesters. "Ze vroegen zich af of hun hoofd geprogrammeerd was. Want de voodoo’s kunnen hypnotiseren op afstand. Eén van hen draaide toch door: hij sneed zijn vingers af, at ze op en belandde in een psychiatrische inrichting," aldus de Betuwse paragnoste. Naar eigen zeggen werd ook zij bedreigd door de duivelse krachten. "Maar ik laat me niet door zulke meesters intimideren."

Na dit betoog wilde zowel de Friezin als de rechter-commissaris wat details horen. De Drielse wist zeker dat de kinderen geen lid van de sekte waren geworden door hun ouders. "Die band wordt door de sekteleden juist losgekoppeld. De kinderen wordt van alles ingeprent, bijvoorbeeld incest. Zo worden ouders ook slachtoffer."

De getuige ontkende dat ze een autoriteit was bij de Bruno Gröning-groep, die zowel in Duitsland als in Nederland actief is. "Ik ben wel eens op uitnodiging naar zo’n congres geweest. Verder niet. Sterker. In Duitsland konden ze mij wel schieten." Wel beaamde ze geestelijke bijstand te verlenen aan mensen van Sancta Maria; een afsplitsing van de Bruno Gröning-groep. "Nu ik mijn mond heb opengedaan, hoop ik dat die satanische sekten worden aangepakt."

Veel wijzer is de Friese moeder niet geworden. "Ik heb met verbazing het verhaal van het Drielse medium aangehoord. Maar ik geloof haar op geen enkel punt. Ze is als dwingende persoonlijkheid puur bezig met egotripperij. Ik heb haar verhaal met kromme tenen aangehoord."

Op z’n vroegst op 14 juli gaat de zaak verder met de volgende getuige.